Vládní koalice ANO s ČSSD v programovém prohlášení slibuje schválení Koncepce pro vodní dopravu, dokončení procesu EIA a zahájení územního řízení k realizaci plavebního stupně Děčín. Podle spolku Arnika však koalice předjímá výsledek nezávislého procesu. Na něj nemá mít ze zákona vliv. Ochránci přírody varují, že jez na Labi zničí dosud zachovalou část Labe nacházející se mezi nejvýznamnějšími lokalitami evropské přírody sítě Natura 2000.
Vláda již přijala Koncepci vodní dopravy 2016–2023. Počítá s výstavbou stupně v Děčíně. Podle kabinetu dojde ke zlepšení splavnosti Labe od Ústí nad Labem k hranici s Německem. Koncepce je prvním systematickým materiálem pro vodní dopravu v České republice a jako hlavní příčinu poklesu přeprav v posledních dvaceti letech definovala vláda nedostatečnou spolehlivost splavnosti Labe od Ústí nad Labem po hranici s Německem. Ne všichni ovšem plány vítají.
„Pokud vláda plánuje, kdy hodnocení vlivu na životní prostředí dokončí, odporuje to samému principu hodnocení. Výsledek procesu EIA ani jeho časový průběh nelze předjímat. Jedná se o nezávislé odborné posouzení, které vláda nemůže ovlivnit,“ řekla právnička Petra Humlíčková.
Cílem stavby jezu za 5 miliard korun má být zlepšení splavnosti Labe pro nákladní dopravu. Protože celková koncepce nepočítá s výstavbou jezů potřebných pro splavnost na německé straně, nezlepší se údajně podmínky ani na celém problematickém úseku mezi Ústím nad Labem a Drážďany. Náklad mezi Českou republikou a Německem je totiž dnes možný přepravovat po železnici. Její kapacita navíc není efektivně využívána. Jen výjimečně je náklad přepravován po Labi, které je podle německé vlády využito ze 72 %.
„Jako by vláda ve snaze dokázat, že rozhýbe léta stojící stavby, chtěla co nejdřív rozestavět co nejvíc projektů, aniž by uvažovala, který má smysl,“ řekl například v zimě Deníku Jan Piňos z Hnutí Duha. Podle něj rozhodnutí nepřinese užitek, ale poškodí přírodu. Rozhodnutí vítají na rozdíl od ekologů a aktivistů zástupci podnikatelského sektoru. „Díky plánu na výstavbu plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči se dokončí labsko-vltavská vodní cesta, která se začala budovat již za první republiky. Výstavba je plánována s ohledem na životní prostředí tak, aby ho co nejméně narušila ráz krajiny,“ sdělil prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Soubory cookies třetích stran
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!