Kocbeře se kvůli stavbě dálnice bojí o vodu

Obcí Kocbeře na Trutnovsku bude procházet dálnice D11. Místní se bojí hluku, migrace zvířat, ale hlavně zhoršení kvality vody. Dálnice rozdělí katastrální území obce. Část Nová Ves tak zůstane na jiné straně než zbytek vesnice. Ve středu 14. února v obci diskutovali projektanti. Informoval o tom Hradecký deník.

„Nová Ves je oddělená historicky, cesta přímo z Kocbeří sem nevede. Teď se ale ještě víc oddělí. Lidé z jedné obce k sobě přitom patří, to chceme zachovat. I proto jsme vybojovali důležité lávky a další kompenzace,“ řekla starostka Kocbeří Eva Rezková. Dálnice D11 bude po dobudování důležitou součástí mezinárodní sítě. Její příprava se táhne už dvacet let.

„Je to velká šance pro celý region. Pro občany a osobní dopravu, ale hlavně pro firmy a přepravu zboží. Právě na tom je naše společnost v současnosti založená. Na druhou stranu vnímám emoce, které taková stavba v zastavěném území budí. Lidé by však měli pochopit, že z odborného hlediska už trasa prošla tolika připomínkami a odbornými posudky, že toto vedení je nejpřijatelnější z hlediska ekonomiky, životního prostředí, ale i samotného účelu,“ řekl poslanec a starosta Trutnova Ivan Adamec.

V Kocbeřích se záměr potýká od počátku s nesouhlasem. Starostka obce dostala spor až k nejvyššímu soudu, ale nové trasování dálnice neprosadila. Hlavním zdrojem obav je starost o jediný zdroj pitné vody Janská Studánka.

„Dálnice povede o 50 výškových metrů níž, než leží studánka. Počítáme s vybudováním retenčních nádrží, kam budeme svádět vodu z dálnice. Studánka ani tok by neměly být zatížené velkou ani závadnou vodou. Nechceme podcenit jediný detail týkající se pitné vody. O obavách víme,“ sdělil Roman Petřík, hlavní projektant dálničního úseku Jaroměř – Trutnov z firmy Sudop.

Podle ředitele krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Marka Novotného bylo monitoringu vody věnováno mnoho času a další přípravné práce v řádech desítek milionů korun začnou již letos.

„V každém případě je voda nejpalčivější téma. Lidé si vodu chrání, je výborná a u nás jediná. I proto jsem ráda, že projektanti slyšeli přímo od obyvatel, co je trápí. Čím víc lidí, tím víc názorů. V otevřené debatě, jako byla tato, se dají nějaké nové problémy nastínit, jiné naopak vyvrátit,“ doplnila Eva Rezková.

Mezi Jaroměří a Trutnovem bude stát 25 mostů, dělníci prorazí jeden tunel a vybudují dvě mimoúrovňové křižovatky a postaví až pětimetrové protihlukové stěny. Hotovo má být v roce 2024.

Foto: blesk.cz

Scroll to Top