Část Pražanů ohrožují zplodiny z lodní dopravy

Někteří politici a obyvatelé hlavního města volají po hledání způsobu řešení, aby došlo ke snížení emisí z lodní dopravy. Například plavební komorou na Smíchově ročně propluje 25 tisíc lodí. Odborníci také poukazují na to, že nikdo přesně neví, v jakém stavu se lodě plující po Praze nacházejí. Na problematiku v metropoli poukázal Deník. 

Někteří obyvatelé žijící v okolí Vltavy si stěžují v souvislosti s lodní dopravou na znečištěné ovzduší a hluk. „Stáří osobních lodí plujících po Vltavě v Praze je velmi různorodé, jsou zde provozována jak plavidla s parním strojním pohonem, vyrobená v době první republiky, tak ta vyrobená v posledních pěti letech,“ uvedl Hynek Beneš z pražské pobočky Státní plavební správy.

Na zhoršení životního prostředí poukazuje vedení Prahy 5. „Lodě prakticky nemají žádné limity na emise. Momentálně je to tak, jako kdyby po Vltavě jezdilo množství obrovských trabantů a zamořovaly ovzduší,“ sdělila předsedkyně výboru územního rozvoje Prahy 5 Zuzana Hamanová.

Na její slova navázal Michal Vojtíšek z ČVUT, který se problematikou spalovacích motorů dvacet let zabývá. „Dle mého názoru situace obecně není dobrá. Podél náplavek a plavebních komor jsme naměřili poměrně vysoké koncentrace částic, a to i přesto, že podél řeky jsou rozptylové podmínky často lepší než v ulicích,“ řekl Vojtíšek, podle něhož je neuspokojivý technický stav motorů hlavní příčinou stížností obyvatel. Expert také upozornil, že menší rekreační lodě, které z hlediska emisí používají primitivní technologie, by neměly být do Prahy pouštěny vůbec.

Scroll to Top