Metrostav v Norsku přemostí fjord

blank

Metrostav se kvůli nedostatku industriálních zakázek na tuzemském trhu snaží prosadit za hranicemi České republiky a nyní dosáhla společnost dílčího úspěchu. V Norsku postaví stavební firma most. Celková hodnota zakázky se pohybuje kolem 2,2 miliardy korun. Upozornil na to portál e.15.cz. 

„Na konci minulého týdne jsme dostali akceptační dopis od Statens Vegvessen na zakázku stavby prvního mostu v Norsku. Na jaře příštího roku zde začneme stavět 730 metrů dlouhý most přes fjord. Součástí zakázky za miliardu a půl je kromě mostu i silniční přeložka a tříkilometrový tunel,“ uvedl technický náměstek ředitele divize 5 Jiří Mostler.

Metrostav nabídku podal s norským partnerem Bertelsen and Garspestad. Metrostav působí v Norsku více než deset let a v Norsku se jedná o jeho čtvrtou stavbu. Do roku 2035 chce mít také Norsko unikátní podvodní tunel, který by vedl jen několik metrů pod hladinou. V současnosti odhady hovoří, že náklady na megalomanský projekt si vyžádají nejméně 25 miliard dolarů. Laurie Winklessová z britské Národní fyzikální laboratoře však uvedla, že vzhledem k povaze krajiny v Norsku je obtížné postavit i klasický most, natož podvodní tunel.

Pod mořským dnem rovněž Norsko s Německem propojí své elektrorozvodné soustavy v roce 2020 prostřednictvím podmořského kabelu. Jeho pokládka už byla zahájena. Kabel bude disponovat přenosovou kapacitou až 1400 megawattů, což odpovídá instalovanému výkonu velké uhelné nebo jaderné elektrárny a zásobování 600 tisíc domácností. Plánovaná trasa mezi severní částí Německa a jižním Norskem měří 623 kilometrů, z čehož se přes 500 kilometrů nachází pod mořským dnem. Díky kabelu získá Německo odbyt pro elektřinu z baltských a severomořských větrníků. Norsko vyrábí 95 procent energie ve vodních elektrárnách. Náklady na projekt jsou vyčísleny na 1,5 až 2 miliardy korun.

Scroll to Top