Vltavská vodní cesta je dva měsíce po slavnostním otevření zavřená

blank

Ředitelství vodních cest 20. května slavnostně otevřelo po deseti letech výstavby stokilometrovou vodní cestu z Českých Budějovic k hrázi Orlické přehrady. Náklady se vyšplhaly na dvě miliardy korun, ale v současnosti je vodní cesta znovu zavřená. Vznikla tak situace, která je alarmující především pro majitele a nájemce plavidel.

Vlivem výrazného poklesu hladiny Orlického přehrady Státní plavební správa uzavřela plavební komoru Kořensko, která se nachází mezi Týnem nad Vltavou a Orlíkem. „Žádné plavidlo z důvodu nízkých vodních stavů nemůže přes plavební komoru bezpečně proplout, nejsou pod ní zajištěny plavební hloubky,“ sdělila ředitelka plavební správy Klára Němcová.

Nová rekreační cesta fungovala něco přes měsíc. Lodě cestu využívaly, jelikož byl oproti loňskému roku zcela naplněn například českobudějovický přístav. Další vývoj letošní plavební sezony na Vltavské vodní cestě nejde odhadnout. „Chtěl jsem se vydat na Orlík, ale dostal jsem informace od říční policie, že to není možné. Trochu mi to pokazilo plán dovolené. Asi to úplně nedomysleli,“ vyjádřil se jeden z plavců v přístavu.

Zástupce ředitele ŘVC Jana Bukovský uvedl, že se na plavbě negativně projevuje sucho. Orlická přehrada totiž musí zajišťovat dostatek vody pro dolní Vltavu, především v Praze. S vodou v řece hospodaří Povodí Vltavy, podle jehož údajů je přítok do Orlíku zhruba dvacet krychlových metrů za sekundu. Manipulační řád přitom pro Vltavu nad Prahou požaduje čtyřicet metrů krychlových. Hladina Orlíku tak o několik metrů klesla.

Podle mluvčího Povodí Vltavy Hugo Roldána je pro pokles hladiny Orlíku několik důvodů. Jedná se především o hygienické důvody, protože vody z Orlíku musí ředit odpadní vody z Prahy a zároveň zabezpečovat plavební hloubky pro pražský lodní provoz.

Zdroj: E 15 

Scroll to Top