Čína posiluje svůj vliv ve světě, firmy si vyhlédly Panamský průplav

blank

Čínské podniky se chtějí podílet na rozvoji území kolem Panamského průplavu. Jedná o součást čínské obchodní strategie, která se týká rozšiřování obchodu a podnikání ve světě. Peking proces nazývá Jeden pás, jedna cesta. Oznámil to správce průplavu, který na konci roku 2017 vypíše tendr na rozvoj 1 200 hektarů kolem vodního díla. Informaci přinesl portál www.investicniweb.cz

Po odstranění škodlivých látek z prostoru by měl v oblasti vzniknout logistický park. Zástupci panamského správcovského úřadu se v Šanghaji sešli s představiteli čínských stavebních, železničních a inženýrských firem. Největší zájem o projekt mají China Communications Construction, její dceřiná společnost China Harbour Engineering a China Railway Group. Uvedl to šéf Správy Panamského průplavu Jorge Quijano. Tu už dříve kontaktovala čínská společnost COSCO, která vlastní podíly ve významných přístavech po celém světě. Například v řeckém Pireu.

„Pro některé čínské společnosti jsou zde možnosti, jak se stát koncesionáři, nejen dodavateli, kteří něco postaví. Mohou se ucházet o koncesi, a pak stavět,“ řekl Quijano pro agenturu Reuters. Podle něj bude úřad pozemky parcelovat a přidělovat koncese až na 40 let. Cílem je vytvořit infrastrukturu v oblasti, kterou kdysi používaly USA k vojenským účelům. Panamský průplav by měl letos vydělat 2,8 miliardy dolarů.

Stavba Panamského průplavu byla zahájena pod patronátem USA v roce 1904 a dokončena o deset let později. Panamě platily USA roční poplatek. V posledních letech byl kanál rozšířen a opět zprovozněn v červnu 2016. Dnes tak mohou skrz gigantickou stavbu proplouvat lodě až s třikrát větší kapacitou než v minulosti.

Čína v neposlední řadě plánuje výstavbu 600 kilometru dlouhého vodovodu, který by měl vést z jezera Bajkal přes Mongolsko do suchem sužované čínské provincie Kan-Su. Kompletní článek o tomto projektu si můžete přečíst zde.

Scroll to Top